ŠumavaO šumavě a šumavských městech vesnicích a obyvatelých o přírodě

Alláh

Publikováno 21.12.2014 v 18:22 v kategorii Náboženství a ostatní, přečteno: 106x

Alláh

Alláh (arabsky الله اللّه اللّٰه ﺍﷲ‎‎ zvuk [ʔalˁˈlˁɑːh], česky Bůh), je označení pro nejvyšší bytost v islámu. V arabštině (podobné slovoexistuje i v dalších semitských jazycích) označuje jméno Boží také i v křesťanství a judaismu. Poprvé se vyskytuje uarabských židů.


Význam v islámu

Slovo Alláh v arabštině

V Koránu je Alláh svrchovaný pán veškerého tvorstva. Díla jeho stvoření jsou označena výrazem áját a mají poukazovat na zjevenou Alláhovu pravdu. Alláha nelze popsat slovy, v Koránu se o něm hovoří pouze v metafoře, že je světlem pro ty, kteří ve víře hledají (Súra 24.35). Přesto v jiných súrách se ale objevují atributy výrazně lidské (mávající ruka, usazení na trůně)

Má být rovněž i nejvyšším soudcem, který rozdělí lidi na ty, kteří budou odměněninebem či případě u těch zlých pak peklem.

V islámské teologii (tawhídu) je kladen důraz na jedinost Boží. To je však až výsledek (byť raného) vývoje, kdy byla původně uctívána staroarabská božstva, al-Láh, al-Lát a al-Uzzá.[1]

Zápis slova

Chápe se zpravidla jako al-iláh, kde určitý člen al má podobný význam, jako psaní velkého „B“ v českém „Bůh“, tedy zdůrazňuje výjimečnost Boha oproti jiným božstvům. Slovo alláh vyslovené nebo napsané bez určitého členu považujímuslimové za rouhání, protože tento výraz označuje „nějakého boha“ - tj. připouští existenci více bohů.

Přestože arabské písmo je hláskové, a nemá proto zvláštní znak pro každé slovo, Alláh je výjimkou. Pro jméno boha existuje zvláštní ligatura , kterou lze rozepsat jako الله.

Alláh se obvykle přepisuje jako Bůh, přesto určitá část muslimů s tímto nesouhlasí, protože tento přepis podle nich porušuje jedinečnost, jakou může mít prý jedině Alláh.

Známé fráze o Alláhovi v islámu

  • La ilaha illallah (لآ اِلَـهَ اِلاَّ لله‎‎ — není boha kromě Alláha (Boha))
  • Allahu Akbar (الله أكبر‎‎ — Alláh (Bůh) je velký)

Externí odkazy

Reference

  1. Skočit nahoru↑ KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 5.. vyd. Praha : Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7021-925-6. S. 15.
);"">);"">